c-topp

Förstå och Minska din Bounce Rate med Analytics

avvisningsfrekvens_forklaradBounce Rate eller avvisningsfrekvens är en av de viktigaste måttstockarna vad gäller kvalite och förmågan att hitta rätt målgrupp. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om bouncerate där jag förklarar vad begreppet innebär. Först tänker jag förklara min syn på kopplingen mellan bounce rate och kvalitet, målsättning, rubriksättning och funktionalitet. Slutligen hur du med hjälp av Google Analytics och din egen hjärna kan minska studsarna. Som vanligt inom den här världen är det en personlig tolkning jag gjort. Det är ingen absolut sanning, det är min sanning som jag använder mig av.

En liknelse från verkligheten

Om pizzan och tidningshögen

Om vi tittar på verkliga livet, är det nästan lättare att förstå. Ofta dimper jag ner bredvid en hög med tidningar när jag väntar på något. Kanske sitter jag i ett väntrum och väntar på doktorn eller så är jag på den lokala pizzerian och väntar på min pizza. Ibland när min kalufs nått orimliga proportioner sitter jag hos frissan och väntar på min tur. Visst känner du igen dig? Du har en hög med tidningar och du vet att du kommer få sitta och vänta ett antal minuter, minst.

Snabbt bläddrar du igenom högen och hittar en tidning som verkar intressant. Hur du hittade just den tidningen är något jag framöver kommer skriva flera inlägg om. Den här gången handlar det enbart om vad som sker efter att tidningen valts ut. Ok! tidningen sitter i dina händer och du börjar bläddra. Kanske kollar du innehållsförteckningen, kanske kollar du om sista sidan har serier, kanske slår du upp en slumpmässig sida.

Första anblicken är viktigast

Oavsett vilken sida du slår upp så är den sidan den största faktorn som avgör om du kommer slå upp en sida till eller lägga tillbaka tidningen i högen för att ta en ny. Svårare än så är det inte. Är innehållet intressant, är det stor sannolikhet att du vill kolla fler sidor i tidningen. Hur gör man då för att få tidningen att sitta som klistrad i läsarens nävar, eller för att skippa den snart tråkiga liknelsen med en tidning: Hur gör man för att få en besökare att vilja stanna kvar på siten eller bloggen eller vad du nu har lyckats locka besökaren till?

Första anblicken delad i fyra lika stora delar:

  1. Sitens utseende
    En ful sida är ful. Vi tycker inte lika mycket om fula saker som fina saker. Det här gäller egentligen alllt: bilder, typsnitt, placering av objekt, färger osv.
  2. Rubriken
    Antingen kan du genom en bra rubrik locka till mer läsning av mer än bara själva rubriken eller så kan du låta inlägget självdö genom att konstruera en katastrofal rubrik.
  3. Innehållet under rubriken
    Oavsett hur bra rubriken är, suger innehållet under rubriken blir resultatet Du: 0 Studs: 1.
  4. Mervärde
    Har du fått till 1-3 är du på riktigt god väg. Det som återstår är funktioner för att visa en besökare att det finns mycket mer intressant att läsa förutom aktuellt inlägg/artikel.

Bounce Rate Rockar

Bounce Rate eller avvisningsfrekvens är din bästa kompis bland statistikverktyg i bloggandets hårda värld. Varför?

  • Du kan inte feltolka. Det mäter antalet surfare som landat på din site och som sen vägrat ge dig ett enda klick.
  • Det finns tillgängligt i alla eller åtminstone de flesta statistikverktyg.
  • Det är enkelt att sätta sig in i och enkelt att använda. Avvisningsfrekvens hjälper dig förstå vart och hur du ska ändra din website för att behålla besökarna längre.

Snabbkurs i Bounce Rate

Bounce Rate är andelen besökare som kommer till en sida på din site från något annat håll och som sedan inte klickar sig vidare inom din site. Om du har 100 besökare och ingen av dem klickar sig vidare är din avvisningsfrekvens 100%. Om du har 100 besökare och alla klickar sig vidare är frekvensen 0%. Du vill alltså ha så låg procent som möjligt, till skillnad från när du handlar pilsner. Jag skrev det förut och jag skriver det igen: läs gärna ett annat inlägg jag gjort om Bounce Rate.

Ok nu börjar vi på riktigt!

Min blogg är ännu såpass färsk att det inte är så roligt att presentera statistik från den. Jag har fått låna statistik från en god vän, jag har förövrigt hjälp honom med en hel del av designen så vi kanske är kvitt nu. Starta Analytics!

Medelvärde på avvisningsfrekvens

bounce_rateFörsta skärmen erbjuder en översiktsbild på lite allt möjligt. Den här gången ska du enbart koncentrera dig på 2 saker: datumintervall och avvisningsfrekvens. Genom att ändra intervall på datumet kan du se avvisningsfrekvensen för det valda intervallet i sin helhet. Min kompis hade en avvisningsfrekvens på nästan 70% under den här perioden. För hans typ av blogg är det helt ok egentligen. Han, eller de, skriver mest om nyheter och annat de stör sig på och Aftonbladet är den i särklass största källan för trafik efter Google.

Avvisningsfrekvens per dag

bounce_rate_per_dagProva nu att klicka på texten ‘avvisningsfrekvens’. En ny sida laddas och du får upp information om hur det sett ut fördelat per dag.  Scrolla nedåt och undersök staplarna.

Du ser även samma data i diagrammet om du föredrar det. Försök hitta dagar som utmärker sig, dvs dagar där du har ovanligt låg avvisningsfrekvens och även ovanligt hög. Kladda ner datumet någonstans. Jag tänkte återkomma till varför senare.

Hur kan jag sänka medelvärdet på min avvisningsfrekvens?

Jag har några grundläggande tips som borde kunna sänka frekvensen med minst 10% (det här sker inte över en natt såklart, det kan ta månader):

Se över ‘första anblicken’, som jag skriver om tidigare i inlägget. Be gärna en vän som vågar vara ärlig eller kanske någon du känner via blogosfären att klicka på en länk till något av dina inlägg. Be den här personen om feedback vad gäller utseende, rubrik, innehåll och funktioner som lockar till mer läsning. Gör även samma sak själv, titta på ett inlägg du skrivit och som du är nöjd med. Var överkritisk och analysera vad du borde ändra på och vad som är bra.

Om vi ska gå tillbaka till min gode vän så hade han en avvisningsfrekvens långt över 90% innan de bestämde sig för att byta design. I samband med det här såg de även till att lägga till några widgets och plugins som visar liknande inlägg, senaste inlägg, senaste kommentarer, möjligheter att enkelt hitta i arkivet osv. På två månader har avvisningsfrekvensen sjunkit från långt över 90% till runt 70%, enbart genom att göra siten snyggare och mer lättnavigerad. Rubriker och innehåll ser fortfarande likadant ut.

Ok, Klicka på ‘Instrumentpanel’ för att åter komma till första sidan.

3. Trafikkällors avvisningsfrekvens

analytics_alla_trafikkallorNu har du kikat lite på medelvärde samt värde per dag vad gäller avvisningsfrekvens. Det i sig ger en bra överblick för den totala situationen. Vad som kanske är ännu mer intressant är att titta på avvisningsfrekvensen fördelat per källa. Alltså hur ser det ut beroende på vart besökaren kommer ifrån. Från instrumentpanelen, alltså första sidan för analytics, klickar du först ‘trafikkällor’. Därefter klickar du ‘Alla trafikkällor’. Om du har dålig syn kan du gärna klicka på bilden till vänster för en större version.

Du kommer säkert märka att för din site, precis som för exemplet, varierar avvisningsfrekvensen rejält beroende på vartifrån besökaren kom. Ditt första hjärnarbete börjar här. Kom ihåg att avvisningsfrekvensen fördelat per trafikkälla är ett medelvärde som räknas utifrån det datumintervall du angett.

Jag bad dig tidigare kludda ner de datum där du hade ovanligt låg respektive ovanligt hög bouncerate. Testa gärna att ange en sådan dag som enda intervall och kolla hur det ser ut då för respektive trafikkälla. Skriv ner eller kom ihåg och försök skapa en känsla för hur det ser ut.

Hur kan jag sänka medelvärdet på vissa trafikkällors avvisningsfrekvens?

Försök undersöka varför vissa trafikkällor ger så otroligt mycket högre avvisningsfrekvens än andra. Du kanske hos en källa har en missvisande annons, du kanske länkas med en missledande länktext som lovar något annat mot vad besökaren får när den kommer. Det är viktigt att besökaren får det innehåll denne tror sig få.

Om inte slutar det med väldigt många som bara stänger ner din sida utan att klicka på något överhuvudtaget. Då hjälper det inte speciellt mycket hur snygg sidan än är, hur bra innehåll du än skrivit och hur många lockande funktioner för mer läsning du har. Besökaren hittade inte vad han eller hon letade efter helt enkelt. End of story. Tips: Titta även på trafikkällor där du har väldigt låg avvisningsfrekvens, försök komma på varför och jämför gärna mot de med dålig. Ställ upp en tabell som kanske ser ut lite åt det här hållet:

Site bra AF Site dålig AF
Inlänk till egen sida stämmer med länktexten? Ja/Nej Ja/Nej
Länkande sida visar tydligt att det är en länk till en annan sida? Ja/Nej Ja/Nej
Text på länkande sida påminner om text på egen sida? Ja/Nej Ja/Nej
Länkande sida nämner egen sida i ett sammanhang som uppfattas som positivt? Ja/Nej Ja/Nej
Länkande sida nämner egen sida i ett sammanhang som uppfattas som negativt? Ja/Nej

Ja/Nej

Exakt vad du skriver i ‘din’ tabell beror på en mängd faktorer. Mitt exempel kan vara en bra början att bygga vidare på. Tricket är att försöka hitta det som från en källa ger låg avvisningsfrekvens och baka in faktorerna för detta i källor som ger hög. Det här gäller givetvis i den mån du själv kan påverka. Exempelvis hur du gör trackbacks, hur du gör beskrivningen av din blogg, hur du skriver kommentarer på andras bloggar osv.

Du kanske ska undvika att få trafik från vissa källor

[help]Rannsaka dig själv: Vad är syftet med att få trafik från en källa som ger dig hög bouncerate?[/help]

Vissa vill ha mängder av trafik in och struntar fullständigt i vilken bouncerate siten har. Jag är av motsatt uppfattning. Mitt mål är att få in besökare som på något sätt har nytta av det jag skriver. Besökare som läser fler än en sida tenderar också till att besöka igen vid andra tillfällen. För mig finns det ett större värde i detta än att ha tusentals om dagen som tittat på min sida i 2 sekunder. Får du över 90% avvisningsfrekvens av besökare som kommer från en viss site kan det definitivt vara ide att kapa den möjligheten i framtiden. Dessa besökare ger dig ingenting, varför ska du då lägga ner tid på att försöka driva trafik från det hållet?

Avvisningsfrekvens för sökord

Från instrumentpanelen, alltså första sidan för analytics, klickar du först ‘trafikkällor’. Därefter klickar du ‘Sökord’. Första kolumnen visar sökordet därefter följer info om antal besök för aktuellt sökord. Du kan även se hur många sidor en besökare i genomsnitt tittat på som kom till din site via sökordet. Längst till höger ser du bouncerate för varje sökord. Det här tänkte jag också kommentera lite.

Var ärlig i ditt SEO-arbete

Jag är långt från en expert inom SEO (Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering, dvs att hamna långt upp i sökresultatet på vissa ord på exempelvis Google). Det jag vet är att ärlighet varar längst och det tror jag de flesta seriösa SEO-människor håller med mig om. När du ska jobba in ett sökord se till att det är ett ord som faller väl in med vad du skriver om. Skriver du exempelvis mycket om olika Microsoftprodukter är det lämpligt att ligga bra till med sökordet windows. Ligger du 1:a på sökordet ”fest” och du bedriver en begravningsbyrå, ja du förstår, folk stänger sidan fortare än den hunnit laddas.

Hur kan jag sänka bouncerate på sökord?

Förutom att vara ärlig, finns det två alternativa lösningar. Bli bättre på sökordet du har hög bouncerate på eller sluta använda sökordet. Om du exempelvis får till en riktigt bra artikel om iPhone medan resten av din site handlar om olika sorters kaffe från världens alla hörn är det troligt att de flesta stänger ner sidan efter att (möjligen) läst inlägget. Varför? Jo för att allt ditt sidocontent som handlar om att locka läsaren att kolla mer handlar om något besökaren sannolikt inte är intresserad av. Du ställs nu som sagt inför två olika val:

  1. Skriv inga fler inlägg om iPhone. Låt det vara, det är inte din nisch. Det finns en orsak till att Siba säljer hemelektronik och Hemtex badlakan, det går inte att vara bra på allt.
  2. Skriv ofantligt mycker mer om iPhone. Gör det till din nisch eller sidonisch. Helt plötsligt kan du internlänka till massor av inlägg om iPhone. Din sidebar visar senaste kommentarerna om nya iPhone och ditt plugin med liknande artiklar har tömts på länkar till diverse tester av kaffebönor.

Försök ha som vana att varje månad sammanfatta de 10-20 bästa sökorden med minst bouncerate och samma sak för de med högst bouncerate. Bestäm dig sedan för varje sökord om du vill jobba mer på det eller lägga det åt sidan. Gör en lista på kanske 5 sökord som du ska skriva fler inlägg om och satsa mer på. Kolla månaden därefter om det gav resultat.

Låg bouncerare värdefullt för annonsörer

annonsorDet är även värdefullt för annonsörer att besökaren stannar länge på en site. Då exponeras annonsen på ett helt annat sätt och den sätter sig så att säga i bakhuvudet på läsaren, även om denne inte ens klickar på annonsen. Det kan även vara så att besökaren ser en annons men har helt enkelt inte tid just det tillfället att klicka. Eftersom mina besökare är ofta återkommande besökare kommer de nästa gång ihåg att de var intresserade av en viss reklam och klickar därför denna gång istället. En besökare som kommer till min sida och stannar i 2 sekunder kommer inte heller att klicka någon annons. Så enkelt är det. Jämför gärna med hur reklam på tv funkar, tricket är att mala in ett budskap om och om igen.

En annonsör frågar inte ofta om bouncerate men det kommer garanterat bli mer och mer vanligt i framtiden. Det här gäller då främst annonser av den typ där kostnaden är en fast månadsavgift.

Är du annonsör? Läs då de följande två stycken väldigt noga!

Om du är annonsör redan idag tycker jag det här är något du ska börja ställa som krav. De flesta siter använder Google Analytics. Med Analytics finns det möjlighet att skapa en form av gästkonton. Dessa konton innehåller begränsad statistik utifrån vad som valts åt dig. Ställ som krav att få ett sådant konto där du förutom antalet besökare och unika besökare kan se avvisningsfrekvensen.

Antalet besökare är nämligen egentligen ett ganska dåligt sätt att mäta på. En site kan ha 10 000 besökare om dagen och använda det som ett otroligt fint argument. Problemet är om 99% av alla dessa besökare mer eller mindre blivit ”inlurade” på siten och direkt stänger ner sitt besök. Hur många klick tror du att du får på din dyra annons om 99% av 10 000 ser siten i 2 sekunder? Inte många. Om en annan site har kanske 1000 unika besökare om dagen och en bouncerate som är under 60-70% ger det förmodligen mycket större chanser till klick på din annons. Begrunda detta och tänk om lite vad gäller ditt annonserande!

Tycker du att bounce rate eller avvisningsfrekvens är intressant kan du läsa ännu mer på andra siter och bloggar:

Standard Metrics Revisted #3: Bounce Rate En mycket bra artikel av Avinash Kaushik. Jag har själv använt en hel del som underlag till min egna artikel.

Samma författare har skrivit om samma ämne på den officiella googlebloggen.

Wikipedias förklaring om Bounce Rate kan också vara av intresse.

Bloggar.se om: , , , intressant?

Länkad till intressant.se

Inkommande söktermer:

  • vad betyder bounce rate statistiken google analytics

, , , , , ,

8 Responses to Förstå och Minska din Bounce Rate med Analytics

  1. Mats Andersson 2010/01/03 at 9:35 #

    Tack för en bra artikel om br!
    Nu skall jag studera mina egna siter bl a http://myiphone.se för att analysera förra året.

  2. Mats Andersson 2010/01/03 at 11:35 #

    Tack för en bra artikel om br!
    Nu skall jag studera mina egna siter bl a http://myiphone.se för att analysera förra året.

  3. Kristoffer 2010/04/13 at 2:53 #

    Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela ditt inlägg. Ytterligare en orsak till att man har hög avvisningsfrekvens kan bero på att man besvarar besökarens fråga på en enda sida. Den som denne landade på, från t.ex. en sökmotor. Det är då inte säkert att besökaren känner något behov av att utforska sajten mer och stänger fliken/fönstret.

    Vad kan man då göra åt detta? Ska man försöka övertyga besökaren om att denne vill veta mer om ämnet. Det kan säkert funka. Då tror jag att länkar till ”relaterad läsning” kan vara mycket bra, men dessa måste vara tydligt framhävda för att inte missas.

    Tack för ett bra inlägg som påminde mig om att ta tag i detta. Sajten (inte min blogg) som jag håller på med nu har en avvisningsprocent på 45, och jag vill ha ner den till runt 22 där den låg för ungefär ett år sedan.

  4. Arwengrim 2010/04/18 at 22:21 #

    Tack för din kommentar, Kristoffer. Att aktivt jobba på att få ner sin avvisningsfrekvens tror jag är viktigt. Även om läsaren via en sökmotor hittar till exakt rätt sida och därmed får den information som behövs skadar det inte att försöka hålla kvar läsaren genom att erbjuda mer intressant material. ”relaterad läsning” är ofta ett bra sätt.

  5. Arwengrim 2010/04/19 at 0:21 #

    Tack för din kommentar, Kristoffer. Att aktivt jobba på att få ner sin avvisningsfrekvens tror jag är viktigt. Även om läsaren via en sökmotor hittar till exakt rätt sida och därmed får den information som behövs skadar det inte att försöka hålla kvar läsaren genom att erbjuda mer intressant material. ”relaterad läsning” är ofta ett bra sätt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vilken statistik skall du ha koll på som bloggare? | Webmastern.se - 2010/01/02

    [...] mer information om bounce rate och hur du kan förbättra din egen rekommenderar jag Arwengrims Förstå och Minska din Bounce Rate med Analytics. Vart de tar vägen när de besöker din blogg. Delvis sammankopplat med både antalet [...]

  2. Sökmotoroptimering fult eller tillåtet? | Blogg - 2010/01/02

    [...] besökare som snabbt lämnar sidan. Det finns betydligt bättre chans att tjäna pengar på de som stannar än de som lämnar sidan. This entry was posted on 02/01/2010 (lördag) at 12:10 and is filed under Okategoriserade. You [...]

  3. Påtopp.se - 2010/01/02

    Förstå och Minska din Bounce Rate med Analytics — arwengrim…

    Bounce Rate eller avvisningsfrekvens är en av de viktigaste måttstockarna vad gäller kvalite och förmågan att hitta rätt målgrupp….

Kommentera