c-topp

Bounce rate – Avvisningsfrekvens

bounce_rate

Bounce rate eller avvisningsfrekvens är en av många termer som ofta nämns i samband med internet. Kortfattat innebär avvisningsfrekvens den andel besökare i procent som inte stannar kvar på din sida, en sådan besökare kallas studsare eller avvisare. Att hålla koll på sin egen sidas bounce rate anser jag vara viktigt. Det är nämligen en bra måttstock på hur väl du kan locka en besökare att stanna kvar på din sida och läsa mer av ditt innehåll och dina andra sidor.

Hur uppkommer en studs?

En studs, bounce, eller en avvisning, uppstår när en besökare lämnar en sida utan att besöka fler sidor på samma plats inom en viss tid. Det finns inte någon exakt siffra på hur lång denna tid är men det är allmänt vedertaget att 30 minuter används.

En studs sker genom att besökaren:

  • Stänger browsern eller tabben.
  • Skriver in en ny adress i adressfältet.
  • Klickar en länk till en sida som leder till en annan webplats.
  • Använder bakåtknappen och kommer tillbaka till föregående sida på en annan webplats.
  • Stannar kvar på samma sida längre än 30 minuter.

Hur mäts avvisningsfrekvensen?

Det går att mäta avvisningsfrekvens för en sida eller för en webplats:

Avvisningsfrekvens sida:

Antalet besökare som kommer till en sida viss sida på webplatsen och som studsar där delat med antalet besökare som kommer kommer till just den sidan.

Avvisningsfrekvens webplats:

Antalet besökare som kommer till en sida på webplatsen (vilken sida som helst) och som studsar där delat med totala antalet besökare.

Exempel avvisningsfrekvens sida:
350 besökare hamnar på din sida om U3-mjukvara. Av dessa 350 besökare tycker 250 att din webplats är så intressant att de vill läsa mer. 100st väljer att lämna sidan på olika sätt och åstadkommer därmed en studs. Avvisningsfrekvensen för sidan blir då: 100/350 = 0,28. Oftast anges värdet i procent. I det här fallet alltså 28%

Exempel avvisningsfrekvens webplats:
För att göra det enkelt säger vi att din helt nya website bara har 4 sidor. 4 besökare hittar till din site. De hamnar inledningsvis på varsin av dina 4 sidor. 2 av besökarna studsar. De andra två tittar på minst en till av dina sidor. Avvisningsfrekvensen för webplatsen blir då: 2/4 = 0,5 alltså 50%


Hur ska man tolka avvisningsfrekvens?

Det är otroligt svårt att försöka jämföra avvisningsfrekvenser mellan olika websiter. Personligen rekommenderar jag att du enbart har koll på din egen sida och jobbar mot att minska avvisningsfrekvensen för varje månad som går. Beroende på vilken typ av webplats du har kan olika avvisningsfrekvenser vara acceptabla.

Har du en webshop vill du förmodligen att besökaren ska surfa runt så mycket som möjligt bland dina produkter och sidor. Då tycker jag att du ska sätta som mål att komma under 35-40%.

Har du en blogg eller liknande vill du givetvis att besökarna ska titta på fler av dina inlägg. Risken är dock stor att de hittade till dig från google när de sökte efter viss information. Den informationen hittar de direkt de landar på din sida. Många nöjer sig med det och stänger sedan ner fönstret med din site. Ett mål på att komma under 50-60% tycker jag är rimligt för en blogg.

Har du en faktasida av något slag, kanske har du en fast sida där du skriver om senaste resultaten i elitserien i hockey. Adressen till sidan är alltid densamma. Många besökare sätter då den specifika sidan som bokmärke. Varje gång de vill kolla senaste resultaten går de in på den fasta sidan och stänger sedan ner den. Detta ger givetvis en väldigt hög bouncerate utan att det behöver betyda att något är galet. I detta fall tycker jag att ett mål på en bouncerate under 70% är helt ok.

Att ha låg bouncerate är dessutom ett lockande argument om du direktsäljer reklam själv. Dina annonsörer vill givetvis att en besökare skall se deras reklam på flera sidor i rad. Kan du hålla din bouncerate under 50% betyder det nämligen att mer än varannan besökare ser annonsörens banner minst två gånger (under förutsättning att du inte har rullande banners). Sådan exponering är givetvis bättre än att bara synas under ett kort ögonblick en enda gång.


Hur kan jag sänka min bouncerate?

Alla sidor kan sänka sin bouncerate. Det är bara en fråga om lite uppfinningsrikedom och att försöka tänka dig in i hur en förstagångsbesökare upplever din sida. En tråkig sida utan intressant innehåll dit besökaren blivit lockade med något som inte visar sig finnas på sidan kommer ge otroligt hög bouncerate.

  • För det första tycker jag att du alltid ska vara väldigt ärlig när det gäller att locka besökare till din sida. Detta innefattar att du inte anger falska nyckelord eller taggar som du vet är populära. Har du skrivit en artikel om vattnets betydelse för sjöfarten ska du inte tagga den artikeln med ’chips’, ’öl’ och ’fest’. En besökare som via google kommer till dig efter att ha sökt ’vilka chips och vilken öl ska jag ha på min fest’ lär inte stanna speciellt länge. En studs är ett faktum.
  • Samma sak gäller reklam, att ha en annons någonstans som säger ’Vågar du klicka på den här bannern?’ leder obönhörligen till hög bouncerate förutom att det kostar dig otroligt många avgifter för klick. Ha alltid tydliga och raka budskap i din reklam.
  • Länkbyten och annat bör också i första hand harmonisera med vad du själv skriver om och är intresserad av. Om du skriver om IT & Webdesign är det ganska olämpligt att ha länkbyte med någon som skriver om konsten att odla pelargonier, åtminstone olämpligt ur ett bouncerateperspektiv.
  • Locka besökaren att stanna kvar på din sida genom interna länkar. Exempelvis kan du lägga in en klickbar lista över liknande artiklar på din sida.
  • Välkomna besökaren med en liten textruta som berättar om vad som finns på din sida.
  • Använd lockande rubriker i dina huvudmenyer. Rubrikerna ska vara sådana som är intressanta inom ditt område.
  • Länka internt i dina artiklar i den löpande texten, hänvisa så ofta du kan (utan att gå till överdrift) till alla andra intressanta artiklar du skrivit i ämnet.
  • Använd banners för att internlänka till intressant innehåll på den egna webplatsen.
  • Använd alltid nytt fönster/ny tab för länkar som leder till externa sidor. På så sätt minskar du risken att en förstagångsbesökare tappar bort din sida i sitt surfande.
  • Skriv korrekt. Stava rätt och ge dina artiklar en röd sammahängande tråd. Detta kan göra många besökare nyfikna på att läsa mer av vad du skrivit. Att skriva om ämnen du är intresserad av och som du har kunskap inom underlättar enormt för detta ändamål. Krystade artiklar får besökare att tappa intresset fort.
  • Ge din site en design som passar in med vad den handlar om. En politisk högerinriktad blogg bör inte ha ett tema som sprakar av röda färger. Har du dålig kolla på design, använd något av de tusentals färdiga teman som finns till exempelvis WordPress.

Hur gör jag för att kolla min bouncerate?

Det finns massor av olika verktyg, program och plugins för ändamålet. Personligen tycker jag att Google analytics är ett utmärkt verktyg för ändamålet. Analytics är helt gratis och ger en otroligt bra och detaljerad överblick över din webplats. Jag har för avsikt att skriva en liten artikel om hur man skaffar analytics och hur man får det att fungera med WordPress, även om man använder specialanpassade teman.


Inkommande söktermer:

  • vad är bounce rate

, , , , ,

3 Responses to Bounce rate – Avvisningsfrekvens

  1. Edwertz 2009/11/25 at 11:49 #

    Riktigt bra artikel, som vanligt.

  2. Edwertz 2009/11/25 at 12:49 #

    Riktigt bra artikel, som vanligt.

  3. Alex 2011/12/06 at 21:25 #

    Hej – hur är det ifall det är en flash-site i en iframe? Påverkar det bounce någonting?

Kommentera