c-topp

Social Media hett för e-handeln

Nästan alla vill använda Facebook

eMarketer publicerade idag sammanställningen efter en undersökning om e-handel och dess relation till social media. Resultatet är entydigt: e-handeln vill eller har redan börjat använda social media i sin marknadsföring och kundkommunikation.

En fansida på Facebook toppar ligan. Slår man samman de som redan har med de som planerar skaffa hamnar resultatet på 99%.

De 10 vanligaste verktygen

Sociala verktyg som e-handlare i USA redan använder eller planerar att använda. Sammanställningen gjord utifrån de tillfrågade som svarade.

Har idag Inom 1 år Längre än 1 år Inga planer
Facebook fansida 86% 10% 3% 1%
Twitter-konto 65% 19% 7% 9%
Kundrecensioner 55% 26% 13% 6%
Blogg 55% 25% 12% 8%
Viral video 50% 22% 13% 15%
Facebook connect 43% 31% 19% 14%
Social lyhördhet 36% 31% 19% 14%
Frågor och svar 29% 20% 25% 26%
Forum 27% 18% 23% 32%
Kunds produktförslag 19% 26% 20% 35%

Bristfällig kunskap om social media

Något som enligt rapporten verkar oroa e-handeln är den egna kompetensen inom social media. Siffrorna talar sitt tydliga språk: Alla inser att social media är viktigt men långt från alla anser sig inte veta eller har ingen strategi hur de ska använda verktygen.

Källa: eMarketer via Mashable

Bloggar.se om: , , , , , , intressant?

intressant?

, , , ,

No comments yet.

Kommentera